PAKET SOAL 1
MATERI PENGAYAAN UN 2014
BAHASA INGGRIS SMP
Choose the best answer.
Read the text to answer question 1
Congratulations Kaushik Winner of the parent survey bike competition. A big thankyou to all the parents who completed the survey. The survey results will be made available in the coming weeks. |
• Indikator SKL : Menentukan tujuan komunikatif teks fungsional pendek berbentuk greeting card.
• Indikator soal : Disajikan sebuah greeting card tentang keberhasilan dalam suatu lomba, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang tujuan komunikatif greeting card itu dengan tepat.
Soal:
1. Why is the text written?
A. To congratulate the winner
B. To announce survey results
C. To complete the survey
D. To thank parents
Kunci jawaban : A
Pembahasan : Kata congratulations di judul teks menunjukkan tujuan teks ditulis untuk memberi selamat kepada Kushik sebagai pemenang kompetisi. Jadi pilihan A yang paling tepat.
Read the text to answer question 2
Last Day of Term Today is the last day of Term 2. School Assembly at 1:45 pm. School finishes at 2:30 pm. Have a safe and happy holiday. |
• Indikator SKL : Menentukan informasi rinci dalam teks fungsional pendek berbentuk short message
• Indikator soal : Diberikan teks pesan singkat di sekolah, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi rinci didalam pesan singkat tersebut dengan tepat.
Soal:
2. What will the students do today?
A. Attend assembly
B. Study the whole day
C. Have holiday
D. Enjoy the last day
Kunci jawaban : A
Pembahasan : Diantara pilihan A,B,C,D, hanya pilihan A yang benar. Pilihan B tidak tepat karena belajar hanya sampai 1:45pm. Pilihan C juga salah karena masih belum holiday. Pilihan D juga salah karena tidak ada perintah untuk menikmati hari terakhir itu.
Read the text to answer questions 3 to 5
We’ve watched Elise grow throughout her academic career The time has passed so quickly and now graduation is here We’re proud to write you to a Graduation Party in her honor Saturday, May 10th 2013 at 2 pm 101 South Country Road Patchoque, NY Rob and Terri Gross |
• Indikator SKL : Menentukan informasi rinci dalam teks fungsional pendek berbentuk invitation
• Indikator soal : Disajikan teks undangan pesta perayaan kelulusan yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi rinci di dalam teks undangan dengan tepat.
Soal:
3. Who has graduated?
A. Rob
B. Terri
C. Gross
D. Elise
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Jelas dalam kalimat pertama Elise tumbuh dewasa dan menyelesaikan studi. Jadi Elise yang lulus.
• Indikator SKL : Menentukan informasi tersirat dalam teks fungsional pendek berbentuk invitation
• Indikator soal : Disajikan teks undangan pesta perayaan kelulusan yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tersirat di dalam teks undangan dengan tepat.
Soal:
4. Who will most probably attend the Graduation Party?
A. Rob’s classmates
B. Terri’s classmates
C. Elise’s classmates
D. Gross’ classmates
Kunci jawaban : C
Pembahasan : Karena yang lulus adalah Elise, maka kemungkinan yang menghadiri graduation party-nya adalah teman sekelas Elise.
• Indikator SKL : Menentukan rujukan kata dalam teks fungsional pendek berbentuk invitation
• Indikator soal : Disajikan teks undangan pesta perayaan kelulusan yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang rujukan kata di dalam teks undangan dengan tepat.
Soal:
5. What does “her” in the text refer to?
A. Elise
B. Rob
C. Terri
D. Gross
Kunci jawaban : A
Pembahasan : karena yang lulus adalah Elise, maka kata rujukan “her” merujuk pada Elise.
Read the text to answer questions 6 to 8
To keep everyone safe at the Park, each of our rides have height and health restrictions. Please read the signs beside each ride carefully to make sure you can jump aboard without any concerns! 120cm and Over: Scenic Railway, Carousel, Coney Drop , Dodgem Cars , Ghost Train, Arabian Merry, Blinky the Train, Enterprise, Holodeck, Mirror Maze , Pharaoh's Curse, Power Surge, Silly Serpent, Sky Rider, Spider, Twin Dragon 110cm to 119cm: Scenic Railway, Carousel, Coney Drop, Ghost Train, Arabian Merry, Blinky the Train, Holodeck, Mirror Maze, Red Baron, Power Surge, Silly Serpent, Sky Rider, Spider, Twin Dragon, Mirror Maze 100cm to 109cm: Ghost Train, Blinky the Train, Holodeck, Red Baron, Silly Serpent Under 100cm: Blinky the Train, Holodeck (Min 90cm), Red Baron |
• Indikator SKL : Menentukan gambaran umum teks fungsional pendek berbentuk announcement
• Indikator soal : Disajikan teks pengumuman di tempat umum/wisata, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang gambaran umum teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
6. What is the text about?
A. Announcement at a theme park
B. Height restrictions ate theme park
C. Kinds of rides children can take
D. Restrictions for taking rides
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Pernyataan yang paling umum diantara pilihan jawaban A, B, C, D adalah restrictions for taking rides (yang mencakup height and health resctrictions)
• Indikator SKL : Menentukan informasi tententu dalam teks fungsional pendek berbentuk announcement
• Indikator soal : Disajikan teks pengumuman di tempat umum/wisata yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tententu dalam teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
7. Who can ride Dodgem Cars?
A. Children 120cm and over
B. Children 110cm to 119cm
C. Children100cm to 109cm
D. Children under 100cm
Kunci jawaban : A
Pembahasan : Dari teks jelas itu Dodgem Cars hanya untuk anak 120 cm ke atas
• Indikator SKL : Menentukan informasi rinci dalam teks fungsional pendek berbentuk announcement
• Indikator soal : Disajikan teks pengumuman di tempat umum/wisata yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi rinci dalam teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
8. Who are not allowed to jump aboard the Red Baron?
A. healthy men
B. 125 cm-tall boys
C. 110 cm-tall girls
D. pregnant women
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Jelas dari teks Red Baron tidak untuk anak 120 cm atau lebih dan wanita hamil. Jadi pilihan yang tepat adalah D.
Read the text to answer questions 9 to 11
• Indikator SKL : Menentukan informasi tertentu dalam teks fungsional pendek berbentuk advertisement
• Indikator soal : Disajikan teks iklan tentang kebutuhan sekolah, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tertentu dalam teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
9. What is not the feature of the shoes in the text?
A. Lightweight
B. Full leather
C. Real leather
D. Anti-scuffed
Kunci jawaban : B
Pembahasan : Hanya kata-kata dalam pilihan jawaban B yang tidak tertulis di teks
• Indikator SKL : Menentukan informasi rinci dalam teks fungsional pendek berbentuk advertisement
• Indikator soal : Disajikan teks iklan yang sama tentang kebutuhan sekolah, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi rinci dalam teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
10. Which type of shoes is suitable for Adam Cloe, 17 years old, whose feet size is 11?
A. Go-Shu Legend Youth
B. Go-Shu Mary Jane
C. Go-Shu Senior
D. Go-Shu vocation
Kunci jawaban : A
Pembahasan : Sudah jelas yang mempunyai nomor sepatu 11 hanya Go-shu Legend Youth.
• Indikator SKL : Menentukan makna kata/phrasa dalam teks fungsional pendek berbentuk advertisement
• Indikator soal : Disajikan teks iklan yang sama tentang kebutuhan sekolah, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang makna kata/phrasa dalam teks pengumuman dengan tepat.
Soal:
11. What does “10-5” in “Gro-Shu Action Mary Jane shoes.10-5” mean?
A. For specific ages
B. Number of stocks
C. Reference number
D. Shoe sizes
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Sudah jelas angka adalah ukuran, yaitu ukuran sepatu dalam satuan Inchi yang tersedia untuk masing-masing tipe sepatu yang ditawarkan.
Read the text to answer questions 12 to 15
Emmanuel Martinez Av. Luis Bivar Lisbon Portugal Dear Emmanuel, I want to thank you for your kind letter and your attempt to understand my Portuguese. I am very eager to meet you and your family when I come to Lisbon in September. I thought it would be a good idea to tell you a little about myself so we are not complete strangers when I get to Lisbon. I am 16 years old and am one year away from graduating high school. I am planning on continuing my education after that at Hometown College and majoring in Finance so that I work in the banking field. I have been told that your father is a bank manager. I have one older sister who is married with a child. I have an older brother who is graduating from Boston College this spring and plans to also work in the financial field. He has no children yet, but is soon to be married after graduation. What I know about Lisbon I should tell you I learned from Google and History class. I have read that it is a very lovely city. Does it snow much there? I look forward to your next letter. Sincerely Mary Ashton |
• Indikator SKL : Menentukan gambaran umum teks fungsional pendek berbentuk letter
• Indikator soal : Disajikan teks surat pribadi tentang perkenalan dan deskripsi diri, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang gambaran umum isi teks surat pribadi dengan tepat.
Soal:
12. What does the letter tell about?
A. Mary’s introduction to Emmanuel
B. Mary’s offering help to Emmanuel
C. Emmanuel’s offering help to Mary
D. Mary’s reply to Emmanuel’s letter
Kunci jawaban : A
Pembahasan : Di paragraf kedua ada pernyataan “a good idea to tell you a little about myself” menunjukkan bahwa ini perkenalan Mary kepada Emmanuel.
• Indikator SKL : Menentukan informasi tertentu dalam teks fungsional pendek berbentuk letter
• Indikator soal : Disajikan teks surat pribadi tentang perkenalan dan deskripsi diri yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tertentu dalam teks surat pribadi dengan tepat.
Soal:
13. What is Emmanuel’s father?
A. Finance officer
B. School principal
C. Bank manager
D. Student Exchange host
Kunci jawaban : C
Pembahasan : Jelas di teks secara berurutan your father dan bank manager dituliskan, sehingga Emmanuel’s father adalah bank manager.
• Indikator SKL : Menentukan informasi tersirat dalam teks fungsional pendek berbentuk letter
• Indikator soal : Disajikan teks surat pribadi tentang perkenalan dan deskripsi diri yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tersirat dalam teks surat pribadi dengan tepat.
Soal:
14. What is implied in Mary’s statement “Does it snow much there”?
A. She wants to see snow in Portugal
B. She does not know much about Portugal
C. She knows Portugal has snow
D. She is not sure if Portugal is in Europe
Kunci jawaban : B
Pembahasan : Dalam teks Mary hanya tahu Portugal dari buku dan internet sehingga dia mengira Portugal punya musim dingin bersalju. In karena itu dia bertanya. Jadi dia tidak tahu banyak tentang Portugal.
• Indikator SKL : Menentukan informasi rinci dalam teks fungsional pendek berbentuk letter
• Indikator soal : Disajikan teks surat pribadi tentang perkenalan dan deskripsi diri yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi rinci dalam teks surat pribadi dengan tepat.
Soal:
15. How many siblings does Mary have?
A. 1
B. 2
C. 3
D. 4
Kunci jawaban : B
Pembahasan : Jelas di teks Mary mempunyai 2 saudara, perempuan dan laki-laki, dari kata-kata “one older sister, an older brother”.
Read the text to answer question 16
• Indikator SKL : Menentukan makna teks fungsional pendek berbentuk notice
• Indikator soal : Disajikan teks iklan tentang peringatan di tempat umum, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang makna teks notice dengan tepat.
Soal:
16. What does the text mean?
A. We cannot pick up children by phone
B. We should not drop up children at school
C. We must not keep our cell phone off
D. We should not drive while calling
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Kata hang up artinya menutup telpon (tidak menelpon saat mengemudi dan menjemput anak-anak di sekolah).
Read the text to answer questions 17 to 18
TIMES OF THE SCHOOL DAY Monday, Tuesday, Wednesday and Friday 08:45 - 09:05 Registration/Tutorial 09:05 - 09:55 Lesson 1 09:55 - 10:45 Lesson 2 10:45 - 11:10 BREAK 11:10 - 12:00 Lesson 3 12:00 - 12:50 Lesson 4 12:50 - 13:50 LUNCH 13:50 - 14:40 Lesson 5 14:40 - 15:30 Lesson 6 Thursday 08:45 - 09:05 Registration/Tutorial 09:05 - 09:50 Lesson 1 09:50 - 10:35 Lesson 2 10:35 - 11:00 Break 11:00 - 11:45 Lesson 3 11:45 - 12:30 Lesson 4 12:30 - 13:30 LUNCH 13:30 - 14:15 Lesson 5 14:15 - 15:00 Lesson 6 |
• Indikator SKL : Menentukan informasi tertentu dalam teks fungsional pendek berbentuk schedule
• Indikator soal : Disajikan teks berbentuk jadwal pelajaran, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tertentu dalam teks jadwal pelajaran dengan tepat.
Soal:
17. What time does the school begin?
A. 09.05
B. 08.45
C. 13.30
D. 14.15
Kunci jawaban : B
Pembahasan : Kata school begin berarti jam sekolah, bukan jam mulai belajar mata pelajaran tertentu. Jadi pukul 08.45 yang paling tepat.
• Indikator SKL : Menentukan informasi tersirat dalam teks fungsional pendek berbentuk schedule
• Indikator soal : Disajikan teks berbentuk jadwal pelajaran yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang informasi tersirat dalam teks jadwal pelajaran dengan tepat.
Soal:
18. What makes Thursday different from other days?
A. More lessons
B. Longer hours
C. Shorter lessons
D. Earlier start
Kunci jawaban : C
Pembahasan : Jelas dalam jadwal bahwa lama lesson pada Thursday itu 5 menit lebih pendek dari hari yang lain.
Read the text to answer questions 19 to 24
I remember one statement that some people often say, “my house is my heaven”. For some people, house is the most comfortable place to do some activities or just to take a rest. Especially for us students, we will always miss our lovely house in our hometown. Of course I do too. Now, I will tell you about my lovely house. My lovely house is located in Tuban. You will find a house with green fence at Jalan Pramuka 9 number 1. My lovely house is not big, but large enough. From the front, there is a small garden on your right side and a garage on your left side. The small garden makes my house looks more beautiful and fresh with some flowers and trees. My mother and I always maintain this garden because we love planting and gardening. The garage is not large. It just enough for three motorcycles. In front of my house, there is also a small terrace. In this terrace, my family and I usually enjoy fresh air in the morning. From the front, I will invite you to enter my house. Just one step from the terrace, you will look a simple living room. In this room, there is just a carpet, not sofa. On your right corner, there is an ancient wooden handicraft. There are three calligraphies on the wall. This room is often used as a place to gather with my big family in every special moment. Beside the living room, there is a large family room. There is a television in front of your side. There are two big wardrobes on your left side and four wooden chairs beside those wardrobes. My mother and I always keep tidy and clean this room to make our family feel comfort when they stay in this room. We usually use this room for discussing anything with family and for watching television together. Next to my family room, there are three bedrooms on your right side. They are mine, my brother’s and my parent’s. Our bedrooms are not large, but so simple. There are one bed, one small wardrobe, and one calligraphy in every bedroom. This simple bedroom makes us feel comfort to take a rest. Then, the last is the back side of my house. There is a large kitchen. You can find one cupboard to save many plates, glasses, spoons and ext on your left side. Beside the cupboard, there is a gas stove. This kitchen always looks clean. Beside of the kitchen, there is a bathroom. These are all areas of my lovely house. Although my house is not luxurious, it is comfortable for me and my family because we always keep it clean and tidy. By Prisca Rizki Khalifah |
• Indikator SKL : Menentukan gambaran umum esai deskriptif
• Indikator soal : Disajikan teks esai pendek deskriptif tentang rumah, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang gambaran umum isi esai deskriptif tersebut dengan tepat.
Soal:
19. What is the text about?
A. A story of a house
B. A description of a house
C. A detail memory of a house
D. A house in Tuban
Kunci jawaban : B
Pembahasan : Dari kalimat “Now, I will tell you about my lovely house” maka disimpulkan ini adalah deskripsi sebuah rumah.
• Indikator SKL : Menentukan pikiran utama paragraph dalam esai deskriptif
• Indikator soal : Disajikan teks esai pendek deskriptif tentang rumah yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tentang pikiran utama paragraph dalam esai deskriptif tersebut dengan tepat.
Soal:
20. What is the main idea of paragraph 3?
A. You will enter my living room
B. Many things are in my living room
C. Three calligraphies are in my living room
D. My living room is simple
Kunci jawaban : D
Pembahasan : Diantara pilihan, kalimat yang paling umum adalah my living room is simple, sesuai dengan kata simple living room di dalam teks.
0 komentar:
Posting Komentar